Romska patronka
W krajach chrześcijańskich
basenu Morza Śródziemnego w świadomości mieszkańców zamieszkujących ten
rejon Europy zakorzeniona jest tradycja kultywowania patronek, które
często w swej nazwie mają określenie czarna – wiele jest czarnych
dziewic, madonn uznawanych za opiekunki poszczególnych miasteczek bądź
grup zawodowych. W tym gronie kult oddawany Czarnej Sarze przez Romów w
Les Saintes Maries de la Mer Camargue na południu Francji stanowi swego
rodzaju tajemnicę. Pochodzenie wizerunku przedstawiającego Czarną Sarę
ginie w mrokach historii i nie podlega żadnej wątpliwości, że kult
czarnej bogini miał miejsce na długo wcześniej przed pojawieniem się
chrześcijaństwa. Zgodnie z podaniami historycznymi obecna nazwa
miasteczka Les Saintes Maries de la Mer pierwotnie znana była jako
ratis, co w języku łacińskim oznacza tratwę. W późniejszych latach w XII
wieku w miejscowości tej wzniesiono kościół w kształcie łodzi, który
przez wiele lat zwany był jako Notre Dame de Ratis (nasza pani z
tratwy). Jest kwestią oczywistą, ze w pierwszym wieku po narodzeniu
Chrystusa znajdowały się w tym miejscu świątynie Artemis, Kybele, Isis
oraz celtyckiej potrójnej bogini.
Wraz z rozpowszechnianiem się w
Europie chrześcijaństwa, dawne bóstwa i ich świątynie zostały wchłonięte
i zainkorporowane przez tę nową, dynamiczną religię, która zajęła
miejsce dotychczasowych wierzeń. Politeizm zakorzeniony przez stulecia w
świadomości ówczesnych mieszkańców Europy sprawiał, iż kościół aby
odnieść sukces, musiał zaadoptować pewne formy dawnych kultów i rytuałów
na swój użytek. Proces asymilacji i synkretyzacji trwał przez kilka
wieków, powodując z czasem wyparcie dotychczasowych kultów i obrzędów,
które zostały przejęte i włączone w nurt nowej dominującej religii –
chrześcijaństwa. Legenda czarnej Sary na przestrzeni wieków przybierała
różne formy, zawierając różne komponenty włączając w to oficjalną
interpretację prezentowaną przez kościół katolicki, lokalne mity i
legendy okolicznej ludności, teorie autorów i badaczy którzy starali się
wyjaśnić fenomen i legendę opowiadaną przez romskie grupy wędrowne
przybywające rokrocznie do kaplicy z wizerunkiem czarnej Sary między 24 –
25 maja w miejscowości Les Saintes Maries de la Mer z terenów Francji i
Hiszpanii a nawet tak odległych terenów jak Węgry, kraje bałkańskie
oraz Stanów Zjednoczonych i Kanady. Większość z tych pielgrzymów
przybywa kilka dni przed 24.05 i spędza je na okolicznych kampingu,
gdzie może się spotkać ze swymi romskimi rodakami z różnych krajów,
wymienić opinie i poglądy, zaaranżować przyszłe małżeństwa oraz grać
muzykę i tańczyć ku czci Czarnej Sary, jednocześnie jest to okazja do
zarobienia pieniędzy poprzez występy muzyczne, handel obwoźny oraz inna
działalność handlową, a także czas powszechnej radości i zabawy.
Pielgrzymi czuwają w noc poprzedzającą ceremonię w dniu 25 maja w
krypcie, gdzie znajduje się posąg Czarnej Sary. Romscy muzycy podczas
czuwania przynoszą ze sobą instrumenty i grają na jej cześć. Kościół
zaaprobował festiwal i prowadzi swoją własną działalność na rzecz
zbierania funduszy dla potrzebujących.
W średniowieczu na terenie
Prowansji szeroko rozpowszechniona była legenda mówiąca, że Maria - żona
Cleopasa, Maria Salomea i Maria Magdalena przybyły do południowej
Francji na pokładzie statku płynącego z Palestyny po ukrzyżowaniu
Chrystusa. Tam przypuszczalnie głosiły nauki Jezusa Chrystusa wśród
miejscowej ludności. Jest to tylko mit, albowiem oficjalnie
chrześcijaństwo na tych terenach pojawiło się o wiele później i nie ma
żadnych świadectw ich historycznej obecności na tych obszarach. Dokładne
miejsce domniemanego przybycia okrętu oryginalnie nie było
zdefiniowane. Legenda ta wspomina o Sarze, czarnej egipskiej służącej,
która towarzyszyła „trzem Mariom” i która wspierała i podtrzymywała je
na duchu podczas głoszenia Biblii w czasie podróży oraz przy zbieraniu
jałmużny. Inna wersja legendy głosi, ze Egipcjanka Sara rozpostarła swój
płaszcz na wodzie, kiedy statek zagrożony był zatonięciem, umożliwiając
tym samym Marii Magdalenie i Marii Salomei bezpieczne dopłyniecie do
brzegu. Romska legenda opowiada, że Sara była królową grup romskich,
żyjących na terenie dzisiejszej południowej Francji, kiedy przybyły tam
„trzy Marie”; która przyjęła chrzest i nawróciła swój lud na
chrześcijaństwo. Jest to oczywiście niezgodne z prawdą, gdyż Romowie
przybyli do Europy Zachodniej dopiero w XIII stuleciu.
Do roku 1438
ustalono miejsce lokalizacji, gdzie Czarna Sara po raz pierwszy
postawiła stopę z chwilą przybycia do południowych brzegów dzisiejszej
Francji – swojej nowej ojczyzny - nazywając je Les Saintes Maries, gdzie
obecnie wznosi się kościół, w którym mieszczą się posągi „dwóch białych
Marii” i czarnej „świętej Sary”. Pielgrzymki do tego miejsca są
datowane na początek XV wieku. „Egipcjanie” (nazwa używana wówczas na
określenie Romów w Europie są obecni na pielgrzymkach od początku
piętnastego stulecia. Ten fakt może odpowiadać prawdzie, albowiem
Romowie przybyli do Środkowej Europy przez Rumunię pod koniec XIV wieku i
do połowy XV stulecia rozprzestrzenili się na zachodzie aż po
Hiszpanię, na wschodzie zaś dotarli do Polski. Pierwsze udokumentowane
historycznie świadectwo obecności Romów we Francji pochodzi z Paryża z
roku 1415.
W 1448 odkryto szkielety czterech kobiet pozbawionych głów
w miejscu fundacji kościoła, które zostały zidentyfikowane jako
szczątki „trzech Marii” oraz Sary, ich egipskiej służącej. Po tym
znalezisku, Maria Magdalena zniknęła z „trójcy Maryjnej” i obecnie,
tylko Maria, żona Clopasa (Maria Jakuba) i Maria Salomea weszły w poczet
oficjalnych świętych kościoła. Jedna z legend mówi, że Maria Magdalena
została pustelniczką, zapuściła długie włosy i zamieszkała sama w grocie
celem odpokutowania swoich grzechów. Została ona zapomniana przez
kościół i według współczesnej wersji legendy, głoszonej przez władze
kościelne, tylko Maria Jakuba i Maria Salomea przybyły na pokładzie
statku płynącego z Palestyny wraz z ich służącą Sarą, która obecnie
zwana jest „Świętą Sarą” wbrew oficjalnemu stanowisku kościoła, który
nie zalicza jej w poczet świętych. Równie tajemnicza jest kwestia
obecności posągu „czarnej świętej” w krypcie kościoła. Mówi się, że
obecna statua zastąpiła wcześniejszą. Właśnie pytanie od jak dawna
wizerunek czarnej madonny bądź wcześniejszej pogańskiej czarnej dziewicy
znajduje się w tym miejscu jest nieznane. Oryginalna statua ma tak czy
inaczej związek z kośćmi, znajdującymi się w szkatule, które podobno
należą do Sary, egipskiej służącej wyniesionej w późniejszym okresie
przez swych romskich wyznawców do miana świętej, która oficjalnie nie
została uznana przez kościół.
Wszelkie próby zdefiniowania kim
obecnie jest Kali Sara bądź wyjaśnienie, w jaki sposób stała się ona
obiektem czci dla Romów w kontekście oficjalnego dogmatu jest skazana na
niepowodzenie, gdyż kwestia ta zakorzeniona jest w kulturze romskiej. W
przeszłości, większość Romów, którzy corocznie odbywali pielgrzymkę
pochodziła z francuskich Sinti i innych grup romskich zamieszkujących
Francję oraz hiszpańskie Kale. W okresie panowania komunizmu, Romowie w
krajach Europy Środkowo – Wschodniej byli pozbawieni możliwości
uczestnictwa w pielgrzymce, również Romowie z USA i Kanady rzadko
uczestniczyli. Podczas gdy nie-Romscy pielgrzymi przybywają na festiwal,
aby oddać cześć „dwóm Mariom”, których posągi są zanoszone w pobliże
Morza Śródziemnego w dniu 24 maja, który gromadzi wielu turystów
chcących zobaczyć kolorowy korowód i robić zdjęcia; Romowie przybywają
adorować „Świętą Sarę”, która zwana jest Sara La Kali przez Sinti i Kale
z zachodniej Europy bądź Kali Sara przez Romów z Europy Środkowo
–Wschodniej w romskich dialektach tych dwóch grup. Ceremonia ma miejsce w
dniu 25 maja. Oryginalnie było to wyłącznie romskie wydarzenie, obecnie
uczestniczą w nim turyści, „cyganolodzy”, antropologowie, zawodowi i
amatorscy filmowcy i inni nie-Romowie zwykle w liczbie przekraczającej
ogólną liczbę pielgrzymów romskich.
Do niedawna powszechnie wierzono,
że kult Kali Sary, romskiej Czarnej Madonny ograniczał się tylko do Les
Saintes Maries de la Mer. Ostatnie badania i obserwacje przeprowadzone
wśród romskich uchodźców z Republiki Czeskiej, Słowacji, Polski i krajów
bałkańskich odkryły dotąd mało znany fakt, iż inne czarne dziewice są
czczone przez Romów w krajach Europy Środkowo – Wschodniej i w tych
krajach odprawiają podobne rytuały. Rytuały te obejmują składanie
kwiatów u stóp monumentu, strojenie je w szaty, których dotknięcie ma
chronić wiernych przed chorobami, składanie próśb przed statuą oraz
zapalanie świec dla Kali Sary. Dla Romów Kali Sara jest patronką, która
chroni przed chorobami, przynosi szczęście i płodność oraz wielki sukces
w sprawach finansowych.
Romski obrzęd w Les Saintes Maries, jak
również w innych miejscach, składa się z ceremoniału zanoszenia
przystrojonego w kwiaty posągu do najbliżej znajdującego zbiornika
wodnego jak np. morze, jezioro, rzeka lub nawet duży staw z czystą wodą.
Platforma, na której umieszczona jest statua, jest następnie opuszczona
tak, aby dotknęła powierzchnie wody, w tym czasie zgromadzony tłum
wrzuca kwiaty do wody. Indyjscy uczeni tacy jak Dr. Weer Rishi i inni,
którzy naocznie obserwowali romski ceremoniał podobnie jak zachodni
badacze specjalizujący się hinduskich zwyczajach religijnych,
utożsamiają ten obrzęd z indyjskim ceremoniałem Durga Pooja. W romani
Kali Sara oznacza Czarną Sarę, w Indiach, Bogini Kali jest również znana
jako Kali/Durga/Sara. Podobnie jak Hindusi, Romowie praktykują
szaktryzm, oddając cześć bóstwom żeńskim. Innymi słowy Romowie udający
się na pielgrzymkę do Les Saintes Maries de la Mer w Francji oraz
biorący udział w podobnych ceremoniałach w innych miejscach oddają kult
czarnym, żeńskim boginiom; są faktycznie kontynuatorami wyznawców
Kali/Durga/Sara – Bogiń wywodzących się z Indii.
Zgodnie z
Durgasaptashati (siedemset wersów ku czci Bogini Durga i jej różnym
wcieleniom), rozdział 5, wers 12, który wspomina o Sarze, czytamy:
„Niech będzie pozdrowiona Durga, Durgapara, Sara (uosobienie wszystkiego
par excellence), przyczyna wszystkiego, Kriszna i Dhurma”. Inne
odniesienia do starożytnego hinduskiego rzeźbiarstwa także potwierdzają,
ze Sara jest jedną i ta samą postacią co indyjska Bogini Durga, która
jest także innym przejawem Kali, małżonki Shivy. Wg Legendy Kali
wyskakuje z głowy Durhi, kiedy ta jest zła.
Pamięć o indyjskim bogu
Śiwie została zachowana wśród Romów jako O Baro Devel w języku romani. W
czwartek Romowie modlą się do Kali Sary o wstawiennictwo u Baro Devel,
aby przyniósł im szczęście, zdrowie i pomyślność. Podczas ceremonii
Durga Pooja w Indiach, która rokrocznie ma miejsce w październiku, posąg
Durgi jest zanoszony na platformie do wody i następnie zatapiany celem
jego zniszczenia. W Les Saintes Maries, Romowie nie zatapiają go, choć z
drugiej strony obie ceremonie są tak podobne, że podobieństwa te nie
mogą być tylko przypadkowe. W Francji obrzęd ku czci Kali Sary ma także
miejsce w październiku, jako uzupełnienie głównych obrzędów z festiwalu
majowego.
Trudno wyjaśnić jak kult Kali złączył się z Czarną Madonną w
krypcie w Arles. Najbardziej prawdopodobne jest, że w Les Saintes
Maries zawsze znajdowała się Czarna Dziewica, począwszy od czasów
pogańskich, która w późniejszym okresie została zaadoptowana przez
chrześcijaństwo. By wyjaśnić obecności czarnego posągu, kościół mógł
łatwo wymyślić legendę Sary, egipskiej służącej „trzech Marii”,
zredukowanych z upływem czasu do grona dwóch. Prawdopodobnie było wiele
odmian pierwotnej Czarnej Bogini, lecz imiona owych bogiń w okresie
chrystianizacji kontynentu europejskiego uległy zapomnieniu.
W
regionie Les Saintes Maries istniało wiele kultur i religii, na tym
obszarze można było zaobserwować być może nawet wpływy kultury egipskiej
i kreteńskiej. Z całą pewnością tereny te zamieszkiwali Fenicjanie,
zakładający swoje kolonie w pobliżu dzisiejszej Marsylii, Galowie,
Grecy, Rzymianie oraz przodkowie miejscowej ludności.
Romowie
przybyli do Europy Zachodniej na początku XV wieku, byli wówczas
zmuszeni do ukrywania swoich indyjskich wierzeń i praktyk religijnych,
by uniknąć potępienia i prześladowań przez kościół, który w tym okresie
zaczął wykorzeniać wszelkie objawy herezji i guślarstwa. Znaleźli więc
swoistą niszę, gdzie kontynuowali kult Kali pod postacią egipskiej Sary.
Wzorce i normy religii chrześcijańskich zadomowiły się na południu
Francji dosyć późno i dzięki temu Romowie mogli, nie obawiając się
prześladowań, sprawować kult ku czci Kali Sary. Aż do dnia dzisiejszego
przetrwały w tym regionie pozostałości przedchrześcijańskich religii,
poczynając od kultu świętych białych prowansalskich byków i koni,
poprzez elementy składające się na dziedzictwo starożytnych pogańskich
wierzeń związanych z kultem boga Mitry, jak trójzęby niesione przez
strażników odprowadzających posągi „dwóch Marii” i Kali Sary do morza w
dniu 24 maja.
W 1998 roku miał miejsce pierwszy festiwal Kali Sary w
Kanadzie. W 2001 roku kolejny posąg bogini ustawiony został w Toronto.
Zadziwiające, że podczas tych ceremonii romscy emigranci niedawno
przybyli z krajów Europy Środkowo-Wschodniej oraz Bałkanów mieli
świadomość, kim była Kali Sara i znali jej odpowiedniczki z krajów
swojego pochodzenia. Nawet Romowie wyznania muzułmańskiego opisywali
ceremonie podobne do tych ku czci Kali Sary, gdzie żeńskie bóstwo, E
Gugli Sagiya (odpowiednik anioła stróża), było czczone przez romskich
muzułmanów w południowych Bałkanach (dawnej Rumelii). Tamtejsi Romowie
twierdzili, że modły składane w intencji bogini przynoszą zdrowie,
szczęście i sukces. Dlatego, abstrahując od faktu, iż jest to
odosobniona pozostałość wierzeń religijnych ich hinduskich przodków,
romski kult Kali Sary w Les Saintes Maries de la Mer jest najbardziej
znaną praktyką religijną wśród Romów, coraz powszechniejszą w wielu
krajach Europy, a obecnie także w Kanadzie.
W Meksyku Romowie
uczestniczą w festiwalu Dziewicy z Gwadelupy, który umożliwia im
oddawanie czci żeńskiej bogini pod auspicjami kościoła. Z kolei w dniu
św. Anny ze Beaupre z Quebecku kanadyjscy i amerykańscy Romowie biorą
udział w nowennie (24-26 lipiec), podczas której praktykują siaktyzm.
Centralną figurą jest tam Santana (św.Anna), którą Romowie identyfikują
jako E De Devleski (Matka Boga bądź Matka Ziemia). Owe romskie ceremonie
są podobne do tych odprawianych w Les Saintes Maries na cześć Kali
Sary.
Nawet gdy Kali Sara nie jest ogniskiem wspomnianych ceremonii,
Romowie na całym świecie praktykują oddawanie czci żeńskim bóstwom bądź
świętym w świątyniach, zlokalizowanych w pobliżu zbiorników wodnych.
Honorują je za pomocą obrzędów, które nie mają swego źródła w
chrześcijaństwie, lecz w hinduizmie. Współczesny kult Kali Sary, który
bliski jest szczególnie młodszemu pokoleniu Romów, coraz bardziej
nawiązuje do koncepcji, zgodnie z którą Kali Sara jest indyjską boginią.
Chcąc wyjaśnić fenomen Kali Sary, Romowie coraz częściej sięgają do
swych korzeni na subkontynencie indyjskim, będącym kolebką romskiego
narodu.